Lär dig stå på händer!

Stå på händer är något de flesta alltid velat kunna göra. Med sommaren nära framför oss så finns faktiskt tiden att du står på händer och firar midsommarafton samtidigt!
Kunna stå på händer är inte bara en kul grej, utan din kroppshållning, balanssinne och muskulatur kommer att utvecklas. Det är en grundläggande färdighet att kunna om du gillar kroppsövningar. Det kommer hjälpa dig att bygga styrka och bidra till att utveckla hela kroppen i sin rörelse.

Benen

När du först börjar att träna på att stå på händer kommer du känna att det är lättare att försöka hålla benen raka och tillsammans. Att hålla benen raka kommer att hindra dig från att tappa balansen och du kommer bli mer stadig, du blir en enhet istället för två fladdrande enheter. Du kommer att ha tillräckligt fokus på att försöka samordna resten av kroppen, så det förenklar saker och hålla benen.

Bålen

Att lära sig stå på händer kräver en stark mage och rygg, det är därifrån stabiliteten ska komma. Bålen är en av de viktigaste komponenterna som kommer att avgöra utseendet när du står på händer. För att få till rakare handstående så behöver du spänna din coremuskelatur. Om du slappnar av mer i din coremuskelatur kommer du få mer en böj i ryggen. Ju starkare bål, desto rakare och finare handstående En bra övning är att stå i armhävningsposition med fötterna på en pilatesboll, och sen med hjälp av magen dra fötterna mot sig och trycka upp rumpan mot taket. Ben och armar ska vara raka. Övningen tränar både mage, rörlighet i axlar och baksida lår.

Axlarna

Det är mycket viktigt att kunna stabilisera baksidan av axlarna samt skuldrorna. Är du inte stabil i axlarna kommer du inte kunna stå på händer. Vi är ofta starkare på framsidan av axlarna eftersom vi sitter lätt framåtroterade framför datorn stora delar av dagen. Vi rekommenderar att mjuka upp bröstryggen, träna på latsdrag och pullups för att få bättre kontakt med skuldrorna.

Huvudet och armar

När du lär dig att stå på händer kommer en viktig punkt vara huvudpositionen. Ryggraden följer huvudet och om du vill titta på marken när du står på händer kommer du få en bananform. Försök att hålla huvudet mellan armarna så mycket du kan och enbart titta på marken med ögonen, detta kommer göra så att du får en mer rak form på din handstående. Detta kommer att bidra till att hålla huvudet i och ryggen rak.
Vilket handstående är du bäst, bananen eller den helt raka? Svaret är att ingen är bäst. Lär dig båda, båda kan vara bra för olika ändamål.

Händer

Händerna ska sättas i axelbrett och axlarna ska tryckas ned mot kroppen. Detta är för om man håller för brett eller låter axlarna komma upp mot öronen blir det mycket tyngre för kroppen och axlarna belastas negativt. Fingrarna bör vara utspridda med lite mellanrum och riktade framåt, detta ger mest kontroll och stabilitet i din träning för att stå på händer.
Håll fingrarna utspridda något och riktade framåt. Detta ger dig mest kontroll och stabilitet i din handståendeträning. Fingrarna är en stor del av att styra handståendet; något jag ska förklara nedan.

Lär dig att stå på händer

 

Om du inte kan stå på händer eller inte tidigare testat så är det bästa sättet att börja mot en vägg. Visst kan du testa att stå utan stöd också, men det är risk för att du slår över och skadar dig om du inte vet hur du ska ta emot dig när du faller. När du väl står på plats mot väggen är det ganska lätt, men att sparka in sig i positionen kräver lite träning. Här kommer några snabbtips på vad du ska tänka på om du vill lära dig stå på händer:

  • Placera händerna ca 10-20 centimeter från en vägg. Du kan ha en gymnastikmatta eller madrass under om du är rädd för att falla.
  • Gå in med ena foten lite närmare händerna, och lyft upp det bakre benet i luften bakom dig själv.
  • Viktigt att du håller armarna helt raka och pressar skuldror och axlar uppåt för stabilitet.
  • Ta sats med benet nära dina armar och sparka upp det bakre benet bakåt. Låt det andra benet följa med och slå emot väggen.
  • Försök hitta rätt ansats så att du har tillräckligt med kraft för att sparka dig upp, men ändå inte har för mycket fart så att du slår hårt in i väggen.
  • Och glöm inte, allt handlar om att träna, träna och träna!

Vi rekommenderar nedanstående video som utförligt visar dig hur du skall gå tillväga att stå på händer: