Pole dance = en utmärkt träningsform

pole dance, pole dancing, börja pole dance, dansa pole dance, pole dance träning, pole dance som träningsform, pole dance deffa, pole dance stockholm, pole dancing stockholm, poledance sverige, poledance sm, poledance göteborg

Pole dance är en relativ ung träningsform som börjat uppmärksammas mer och mer. I denna artikel går Eveline Lindstedt, som är pole dance instruktör, igenom de vanligaste frågorna, de stereotypiska missuppfattningarna, fördelarna och hur enkelt det är att börja med pole dance.

 

Denna artikel är indelad i två delar där del 1 är mer en personlig intervju med Eveline och del 2 där hon berättar allt om Pole dance.

Eveline Lindstedt är en 28-årig Pole dance instruktör från Stockholm. När hon inte lär ut sina elever på STHLMPOLE jobbar hon även inom sälj. Hennes egna träning består av 5 pass i veckan på ca 3 timmar inkl. stretching.

Vi var givetvis väldigt nyfikna på hur Eveline kom in på pole dancing, hur hon började, vad hon förväntade sig och vad pole dancing har givit henne. Nedan följer en kort intervju med Eveline och hon går sedan igenom allt som har med pole dance att göra.

 

Hur kom du in på Pole dance? 

Det började med att jag av en slump såg ett youtube klipp på en pole dancer som heter Jenyne Butterfly. Jag minns än idag hur fascinerad jag var över hennes otroliga kroppskontroll blandat med mjuka rörelser. Hon fick det att se så lätt ut. Jag skämtar inte när jag säger att jag satt som trollbunden framför skärmen.

 

Varför vi har så lite kläder på oss beror på att vi ska kunna få grepp om stången – där behöver man hudkontakt.

När började du med Pole dance? 

Hösten 2014 satte jag min fot i en pole dance studio för första gången. Utan några som helst förkunskaper lät jag min nyfikenhet ta över. Jag var klen, saknade koordinationsförmåga och var ungefär lika graciös som ett kylskåp då. Men jag minns känslan när jag gick därifrån, vilken endorfinkick!

Visst jag ska erkänna att jag först kände mig osäker, man stod ju ändå där och kände sig blottad och sårbar. Men så fort vi satte igång med klassen började det avta för att man var för upptagen med att ta instruktioner och klargöra för sig själv att höger inte alls är vänster.  Sedan dess har jag varit fast och förälskat mig i det. Utvecklingen tar aldrig slut, det finns alltid nya trick eller kombinationer att lära sig, därför är ingen lektion den andra lik.

“det finns alltid nya trick eller kombinationer att lära sig, därför är ingen lektion den andra lik.”

 

poledance, pole dance, pole dance träna, träna pole dancing, lära sig pole danceVad har pole dancing gjort för dig som person?

Pole dancingen har stärkt mig både fysiskt och mentalt. Innan jag började träna hade jag typiska komplex unga tjejer brottas med för att media sätter orimliga krav på hur vi ska se ut. Idag känner mig trygg i min kropp, den är stark, smidig och uthållig. Alla timmars träning har ändrat mitt psyke också. Är det något jag lärt mig är det att jag klarar mer än jag tror och att man kan nå sina mål bara man jobbar tillräckligt hårt, allt handlar om engagemang.

När jag började var min absolut högsta dröm att sätta flaggvarianten IronX, och inte ens 2 år senare satt den som en smäck för att jag gav mig fan på att det skulle gå.

Pole dancing har även gett mig väldigt fina vänner man genom åren som jag annars aldrig skulle ha träffat. Det är en gemenskap man inte kan sätta fingret på, vi håller alltid varandra om ryggen. Man får även pol(e)are över hela världen tack vare grupper och forum i sociala medier. Förra året åkte jag och några vänner till världens största pole dance mässa i Las Vegas, vilken upplevelse! Vi apade oss på allt vi kunde hitta, det var stolpar och rep. Bara en sån sak.

Så för att summera allt, börja med pole dance!

 

poledancing, pole dancing, vart pole dance, pole dance man, pole dans, pole dans tricks, pole dance knepVad är pole dance?

Jag skulle vilja beskriva pole dance som ett Allt-i-ett paket då det är en träningsform som kombinerar gymnastik, dans och akrobatik.  

Utöver de grundläggande tricken tränas det volter, handståenden och dansrörelser i alla dess former.

Att träna pole dance på avancerad nivå kräver främst två saker, styrka och flexibilitet.

Man bygger upp en ordentlig överkroppsstyrka och uthållighet. Detta genom att man hela tiden jobbar med sin kroppsvikt i alla moment man utför och aktiverar kroppens alla muskler.

De tyngsta momenten där du lyfter dig själv från golvet till en mänsklig flagga (human flag) kräver både en extrem kroppskontroll och styrka. Ofta gör vi styrkeövningar på stången som liknar övningar på gymmet som till ex pull ups.

Eftersom vi eftersträvar att få fina och raka linjer precis som i balett och gymnastik läggs det stor vikt på stretch och rörlighet. Här är det inte bara att bli vig i vilande position utan aktivt kunna ta dig till en split genom att lyfta och spänna benet är att föredra för att det sen ska se så enkelt som möjligt ut när det utförs på stången.

 

Att beskriva hur vi tränar med begreppet blod, svett och tårar är ingen underdrift. Det är sällan du går ifrån studion utan ett nytt blåmärke (a.k.a pole kiss) eller ett brännmärke från ett drop (medvetet fall)

“För att kunna få grepp på stången behöver man hudkontakt, jag är fortfarande förvånad över att skeptiker inte förstår detta koncept.”

 

Tabu och stereotyper

Trots att träningsformen växer i popularitet möter vi ibland förutfattade meningar om att man är strippa som söker uppmärksamhet. Jag vet inte om det är ren okunskap eller ignorans som är orsaken. När jag pratar med personer om Pole dance kan det bli väldigt frustrerande. Det är svårt att förklara sin passion för en skeptiker som tycker att man hör hemma på en strippklubb. Speciellt när samma skeptiker vägrar lyssna på vad man har att säga om pole dancing.

Man ska inte sticka under stolen med att vissa trick är det strippor som kommit på och det är inte det att man ser ner på strippor heller men jag vill poängtera att det grenat ut sig till en atletisk form också. Pole dance kräver styrka, uthållighet och flexibilitet och tar timmar och timmar av träning för att bemästra tricken. Det är akrobatiska trick i luften som kräver att man ska kunna lyfta hela sin kroppsvikt med sina armar och upprätthålla otrolig kontroll över sina bålmuskler.

 

Varför vi har så lite kläder på oss

För att kunna få grepp på stången behöver man hudkontakt. Jag blir fortfarande förvånad över att skeptiker inte förstår detta koncept. Jag brukar då oftast bara säga: ”prova att greppa metall med bara handen och sedan med tyg emellan så känner du vilken skillnad det är på greppet”. Det finns några snurrar och trick som kan utföras när du bär kläder. Men för att kunna utföra mer avancerade trick måste vi ha ben, armar och mage exponerade, det är alltså av säkerhetsskäl.

 

Mental och fysisk träning

Med träning överlag är det fokus på att ändra hur vi ser ut, det handlar om slutresultatet och inte processen. Pole dance vänder den principen genom att man lär ut rörelser som är fysiskt krävande men roliga. Fokuset går då från hur man ser ut till att klara av ett trick eller kombination. Man kan vara helt slut i kroppen men när man klarat det så får man en sådan självförtroende boost så endorfinerna sprudlar. Man känner sig stark både psykiskt och fysisk. Du kan dansa ut alla känslor i klassen, oavsett om du är glad, arg eller ledsen.

 

poledancing, pole dancing, vart pole dance, pole dance man, pole dans, pole dans tricks, pole dance knep, lära sig poledancing, lära sig poledance, pole dance malmö, pole dance göteborg, pole dance vart, pole dance instruktörTillsammans är vi ännu starkare
Det finns en stark känsla av gemenskap i pole världen, det kan bero på att det vi gör fortfarande betraktas som tabu av många. Ingen annans stans har jag upplevt det här. Vi blir glada att se andra lyckas, peppar den som har en dålig dag och dömer ingen.

Det finns pole dansare av alla yrken, etniciteter, religioner, kulturer, storlekar och åldrar och vi har varandras rygg.

 

Kan män träna pole dance?

Har taxar korta ben? Ja självklart att män kan träna pole och dessutom gör deras naturliga överkroppsstyrka de idealiska för sporten! Det är bara att pole dancing har en sådan stigmatisering av kvinnlig sexualitet att många män inte vågar sig på att testa. Men det börjar bli allt mer populärt och sakta ökar det i antal. Efter det här inlägget hoppas jag på ytterligare en ökning ????

 

Olika stilar av Pole dance

Man skulle kunna dela upp pole dance i olika huvudgrenar:

 

  • Sport här fokuserar man på fysisk styrka, tekniksvårigheter och övningar. Det är mer akrobatik och mindre dans.

 

  • Artistisk, här får man utlopp för sin kreativitet och möjligheten att uttrycka sig. Man kan framföra en historia eller förmedla en känsla där man kombinerar dans med akrobatiska trick.

 

  • Exotisk, Den mer sensuella kategorin. Man bär ofta höga klackar och rör sig mer på golvet och runt stången. Det fokuseras mer på att visa upp flexibilitet kombinerat med ett snyggt flow än råstyrka.

 

Hundratals ursäkter till att inte prova på Pole dance

“Jag har inte tillräcklig styrka för att börja” är kanske det mest irriterande argumentet jag hör emot att försöka. Kanske är du inte på din idealvikt, har två vänster fötter eller tror att du är för gammal. Det kommer alltid finnas hundratals skäl att inte prova – man måste börja någonstans! Alla som väl provat har haft en positiv upplevelse för att man klarat något trick och fått sig en liten självförtroendeboost. Inga förkunskaper krävs, bara ett positivt tänk!

Idag är Eveline Pole dance instruktör på STHLMPOLE och hjälper andra att nå sina mål och övervinna sina rädslor.

Eveline: “Det kändes som en självklarhet när jag fick förfrågan, jag älskar ju att se andra lyckas och dela med mig av min passion. När jag lär ut försöker jag alltid att vara pedagogisk och bryta ner momenten. Det är viktigt att förstå hur man belastar kroppen för att undvika skador.” 

Eveline nås enklast via Instagram på passionforpolefitness

 

Som vanligt hittar du våra träningsprogram under fliken program!