Så här framhäver du dina magrutor!

Magrutor, abs, sixpack, eightpack, muscles, muskler, deffad, deffa, vältränad, ripped, shredded, kost, träning, fettprocent, hunk, hälsa, magövningar, mage, tvättbräda, hälsosam, motivation, inspiration, petelindqvist, fitwithpete

Dagens inlägg kommer att handla om den muskel som helt klart är den mest omtalad, attraktiv och många har som mål att framhäva. Jag ska klargöra alla oklarheter kring abs/magrutor och HUR du ska få fram dem! 🙂

Här har ni min Youtube-video på mina favoritövningar för mage 🙂

Som ni precis läste så skrev jag tillexempel MUSKEL, detta är ett av många frågetecken som man kan ha, så fortsätt läsa om du vill veta hur det verkligen ligger till 😉

Så här är det; tvättbrädan är så mycket mer än några rutor och i själva verket så består den av en enda muskel, som heter “Rectus Abdominis”.

Denna muskel är täckt av en bindväv som ligger över muskeln, som har namnet “Fascia”. Seperationerna/rutorna på magen fås genom de senor som ligger över muskeln och antalet senor varierar från person till person. Alltså, det som faktiskt avgör om du har ett fyrapack, sexpack, åttapack eller tiopack är helt enkelt din egen genetik och har ingenting med hur vältränad du är att göra. Däremot så kan du tänja ut din bindväv genom att träna magen och på detta vis få mer volym på magrutorna.

Nu kanske en del av er tänker “Men jag tränar ju magen varje dag och rutorna syns ju inte ens…” och detta är nog den vanligaste frågan jag får inom träning “Hur får jag definerade magrutor?”. Svaret på detta är att det  ENDAST handlar om hur din kost ser ut, du blir vad du äter. Magrutorna kommer framhävas mer och mer när fettet ramlar av. För att detta ska ske så krävs det att du förbränner mer än vad du stoppar i dig per dag, att ligga på ett kontinuerligt underskott av kalorier. Du kan alltså äta mindre, köra mer fettförbrännings- träning (cardio) eller en kombination av dessa. Dessutom är det inte nödvändigt att träna magen varje dag, visst det är en muskel som återhämtar sig snabbt men även den behöver vila, så jag rekommenderar max 3-4 gånger i veckan.

Sist men inte minst och som få vet, så är nederdelen av ryggen en viktig faktor för att få mer definerade magrutor. Varför? Testa att dra ihop tyget bak i ryggen på din t-shirt så har du svaret.

Det är nämligen så att en vältränad ländrygg kommer att “tighta till” din midja och få den att se smalare ut. På detta vis blir magrutorna tydligare och du kan även med en stark ländrygg göra mer avancerade övningar, samt minska risken för skador.

För att avrunda detta inlägg så tänkte jag att det kan vara av värde att nämna; att jag som personlig tränare erbjuder skräddarsydda kost/träningsscheman åt mina klienter för att de ska uppnå bästa möjliga resultat och ger mig inte förens dessa är uppnådda!

Så var inte rädd att maila mig på PtLindqvist@hotmail.com om du vill ha min hjälp! 🙂