Träna när man är sjuk? Läkare svarar

träna när man är sjuk, träna när man är förkyld, träna när man är snuvig, träna med halsont, träna när man har halsont, träna när man har ont i halsen, träna sjuk, träna med förkylning, gymma när man är sjuk, springa när man är sjuk, gymma när man hostar, styrketräna när man är sjuk, träna hjärtmuskelinflammation, gymma när man är förkyld

Alla blir sjuka någon gång och det är tufft att inte veta om man kan träna när man är sjuk. Kan man träna sig frisk eller ska man vila helt och hållet?  I detta inlägg svarar våran läkare på hur man ska tänka när man har en infektion i kroppen. Nästa gång du blir sjuk kommer du veta hur du skall gå tillväga. 

Ingenting kan vara mer förödande än att bli sjuk när träningen går bra. Täppt näsa? Feber? Illamående? Hosta och halsont? Symtomen kan vara många och vissa är helt klart mer allvarliga än andra. Många undrar givetvis om man kan träna när man är sjuk?

Varje dag kommer vi i kontakt med virus, bakterier, parasiter, svamp med mera. De vanligaste inkräktarna sätter sig oftast i ett område i de övre luftvägarna, s.k övre lungvägsinfektion (ÖLI). Det är en inflammatorisk reaktion i de övre luftvägarnas slemhinnor (öron, näsa, bihålor, farynx och/eller larynx) på grund av infektion.

Exempel på ÖLIs är: träna-med-feber, träna nät man är sjuk, träna med feber, träna med hosta, träna med snuva, kan man träna när man hostar, kan man träna när man är snuvig, gymma med feber, gymma med hosta, gymma när man är förkyld

  • Förkylning,
  • Hosta,
  • Influensa,
  • Bihåleinflammation (sinuit),
  • Halsfluss (tonsillit),
  • Andra halsinfektioner, och
  • Öroninflammationer.

En lunginflammation (i medicinska termer = pneumoni) är t.ex. en nedre luftvägsinfektion.

Lyckligtvis har vi ett immunsystem som arbetar hårt för att försvara oss. Utan vårat immunsystem hade vi aldrig varit friska mer än en dag i våra liv. Man ska aldrig glömma att i princip all form av träning stärker immunförsvaret, förutsatt att man ej tränar när man är påtagligt sjuk.

En grupp forskare samlade data om träningsvanor samt personer som hade influensa och kom fram till:

  • Personer som aldrig tränade blev sjuka ganska ofta.
  • Personer som tränade mellan en gång i månaden och tre gånger i veckan gjorde bäst ifrån sig.
  • Personer, framförallt elitidrottare, som tränade mer än fyra gånger i veckan blev oftast mest sjuka.

Av informationen sammanställdes en fin kurva, J-kurvan som ni ser nedan.

diagram-träning-deff

Sammanfattningsvis, att vara stillasittande eller att överträna för mycket kan påverka immunförsvaret negativt, medans träningsvanor som är “lagom” kan förbättra den.

Nedan har våran allmänläkare, Dr. Kafi besvarat de vanligaste frågorna han får av sina patienter på jobbet. Dr. Kafi jobbar på en centralt belägen vårdcentral och närakut i Stockholm och har ett stort intresse för idrottsmedicin. 

 

Kan man träna när man är sjuk?

Det finns en skillnad mellan  att “träna” och “fysiskt flytta kroppen”. Det är även stor skillnad på att vara sjuk och sjuk, tex, lite rethosta kontra 40 graders feber. De vanligaste är att bli förkyld med snuva, nästäppa och hosta. Förkylningen orsakas i de flesta fallen av virus, som inte kan botas med antibiotika utan tas hand om kroppens egna immunförsvar inom några dagar.

En strukturerad träningsrutin, som ett hårt helkropspass på gymmet eller en lång löprunda; där du andas tungt, svettas, arbetar hårt och känner ett visst obehag – väcker en stressreaktion i kroppen.

När vi är friska, kan våra kroppar lätt anpassas till denna stress. Över tid är denna gradvisa anpassningen just det som gör oss starkare och mer uthålliga. Däremot när vi är sjuka, kan stressen av en tuff träning vara mer än vårt immunförsvar kan hantera, eftersom det redan är upptaget med att bekämpa infektionen.

lätt hård träning, intensiv träning, träna lätt när man är sjuk, träna hårt när man är sjuk, träna lätt vid förkylning, träna mindre vid förkylning

Att endast röra kroppen, som tex en lätt promenad, jämfört med ett hårt träningspass är av stor betydelse när man är sjuk.

Ändå finns det ingen anledning att dyka mot soffan så fort du känner dig lite snuvig. Det är helt och hållet individuellt vad varje person klarar av, men man bör alltid försöka vara på den säkra sidan och ta det lite mer lugnt när man inte känner sig helt hundra. Experiment på djur har visat att tränar man när man är sjuk så får man en mycket större spridning av virus i kroppen.

 

Kan man träna när man är förkyld?

Har du blivit lite förkyld med snuva och hosta, men inte har feber/ledvärk/muskelvärk, kan du avvakta någon dag för att se om symtomen utvecklar sig. Lågintensiva aktiviteter som tex en promenad i medeltempo, trädgårdsarbete eller lätt yoga brukar vara harmlösa om du är lätt förkyld och kan faktiskt vara ett bra sätt att få i sig lite frisk luft.

 

Ska man träna när man har feber? 

Nej. Feber är det viktigaste symtomet att ta hänsyn till när du är sjuk och undrar om du kan träna. Även halsont, utmattning, diarré, led- och muskelvärk är symtom som ska uppmärksammas för att ej gå till gymmet eller ta den där löprundan. hjärtmuskelinflammation, hjärtmuskelinflammation träning, hjärtmuskelinflammation efter träning, hjärtmuskelinflammation efter sex, hjärtmuskelinflammation sjuk, hjärtmuskelinflammation efter tränat sjuk. hjärtmuskelinflammation feber träning, hjärtmuskelinflammation jogga, hjärtmuskelinflammation förkyld

Det värsta som kan hända är att man får en hjärtmuskelinflammation (se längre ner på sidan), som kan vara ett fatalt tillstånd i vissa fall. Flertalet elitidrottare som bara kollapsat från ingenstans har haft hjärtmuskelinflammation då de tränat/tävlat med en infektion i kroppen.

När febern sedan börjar avta kan man börja röra på sig lite mer, som tex en promenad. All form av hårdare träning som får upp din puls skall du fortsatta avvakta med tills några dagar efter du känner dig frisk.

 

Okej att träna om man tar medicin, som tex hostmedicin, febernedsättande mm?

Det tycker jag inte. Är du så pass påverkad att du behöver ta någon form av medicin tycker jag att du kan avvakta lite till. Det bryter även mot gymetiketten då risken finns att du kanske smittar andra.

 

När kan man börja träna igen efter att man varit sjuk?

En regel som jag brukar förmedla till mina patienter: Börja träna gradvis i förhållande till längden på din sjukdom. Dvs, om du var sjuk under 3 dagar – ta 3 dagar för att återkomma till träningen, steg för steg. Gå inte fullt ut med maratonlopp och tunga gympass så fort du börjar känna dig bättre. Låt förnuftet råda!

 

Vad är hjärtmuskelinflammation?

Det är, som namnet tyder, en inflammation i hjärtmuskeln vilket försämrar hjärtats förmåga att pumpa runt blodet i kroppen. En följd av detta är att vätska kan samlas i lungorna och hjärtsäcken, det är vanligt att den som drabbats av en hjärtmuskelinflammation också får en hjärtsäcksinflammation.

I de flesta fallen orsakas hjärtmuskelinflammation av en virusinfektion. Hjärtklappning, oregelbundna hjärtslag, feber, kroppsvärk, andfåddhet och bröstsmärtor är de vanligaste symtomen.

Skulle man få en hjärtmuskelinflammation är det viktigt att man vårdas och en längre sjukhusvistelse för observation av hjärtats funktion är inte helt ovanlig. Vanligtvis läker tillståndet utan någon speciell form av behandling eller med bestående problem. Det är väldigt viktigt att man tar det lugnt och inte kör slut på kroppen under den flera månader långa läkningsprocessen.

I värsta fall kan hjärtmuskelinflammation leda till att muskeln skadas permanent eller att kronisk hjärtsvikt utvecklas.

Beställ mat när sjuk, mat när man är sjuk, träna när man är sjuk, få hem mat online, beställ mat online

Hemma från gymmet och sjuk? Få hälsosam mat direkt till dörren superbilligt! Tryck på bilden för att få 160kr rabatt på ditt första köp.

 

Avslutningsvis: Hälsosamma tips om man kan träna när man är sjuk

  • Är du lätt förkyld kan du i värsta fall avstå från gymmet / träningen samma dag för att se om symtomen utvecklas. Om de enda symtomen är lätta som tex snuva och hosta, kan du träna men i ett lugnare tempo än vanligt för att inte förvärra symtomen och spridningen av infektionen. Träningen skall inte vara ansträngande.
  • Har du feber, halsont, led-muskelvärk, kräkningar och generalla utmattningssymtom bör du alltid avstå från träningen tills du känner dig bättre. Det är bättre att vara borta från gymmet i en vecka än att vara borta från gymmet i över ett halvår för att man dragit på sig en hjärtmuskelinflammation.
  • När du börjar känna dig bättre efter en sjukdom bör du successivt komma in i ditt gamla träningstempo. Bränn inte på för hårt första dagen du är feberfri.
  • Och slutligen, lyssna på din kropp, ha tålamod och var förnuftig.

 

Referenser

Walsh NP, et al. Position Statement. Part One: Immune function and exercise. Exerc Immunol Rev 2011;17:6-63.
Wong CM, et al. Is exercise protective against influenza-associated mortality? PLoS ONE 3:e2108.
Nieman DC, Weidner T, Dick E. Exercise and the common cold. ACSM Current Comment
LaVoy ECP, McFarlin BK, Simpson RJ. Immune responses to exercising in a cold environment. Wilderness & Environmental Medicine 2011;22:343-351.
Pyne DB, et al. Training strategies to maintain immunocompetence in athletes. Int J Sports Med 2000;21 Suppl 1:S51-S60.